Årsmelding 2015

Heidi Slåttøy                         - sekretær

Marit Holt Sund                   - materialforvalter instrument/uniform

Jon Rune Enge                      - materialforvalter lys/lyd

Hilde N. Storvik                   - vara

Unni Berith Øvrebust        - vara

Ann-Helen Westerberg     - vara

2015 begynte med planleggingsmøte i Beatles prosjektgruppa som la de siste brikkene før ”kick off” i Sømna allbrukshall lørdag 24. Januar. En artig dag som satte oss raskt inn i Beatles stemning og ga motivasjon for videre øving mot den store konserten.

Årsmøte ble avholdt på Musikkhuset fredag 13.02.15, uten at det skjedde store katastrofer. For etter at årsmøtet formelt var ferdig, og Tove Buskerud hadde fått heder og ære i form av Norsk musikk korps forbunds æresmedalje ( veldig dumt at Tove Buskerud var syk og forhindret i å møte), gikk vi i god tradisjon over til Hornmusikkens eminente tapasbord. I år som mange år tidligere – ingen over, ingen ved siden. Våre kjære etterlatte var invitert med til mat og fest. Husets eget band spilte opp til dans, og her var det mange som viste stort talent på instrumenter. Andre imponerte også på vokal- spesielt Bjørn Ellingsen. Søstrene Solli tror jeg slet litt med angst dagen derpå, og var redd de hadde kapret scenen. Men det var bare gøy.

Øvelseshelg for Beatles prosjektet fant sted helgen 20. – 23.  Mars i Sømna allbrukshall. Det var en artig opplevelse, og tror noen av oss fikk litt bakoversveis over en av vokalistene ( Harald Helø ) Utrolig flott! Dette ga oss blod på tann, og nå var det full fokus på øvelse og kostyme valg.

Endelig – vårens store prosjekt. The Beatles 18. April- i Sømnahallen. I vinter har vi i korpset, korsangere og musikere fra Sømna, Brønnøy og Bindal deltatt i et stort Beatles prosjekt gjennom regionens største kursarrangør på tvers av generasjonene, Nordnorsk pensjonistskole. Dette munner ut i en storslagen og fargerik konsert med ca. 80 aktører med høy ”flower power ”faktor. Nærmere 700 mennesker fant veien til Sømnahallen der det ble gjennomført to konserter.

” Ingen overdrivelse at jeg ble mektig imponert , dere innfridde virkelig ” ( Helgelendingen )

”Sømnahallen var fylt til randen da Sømna hornmusikk, kor og solister inntok scenen for å gjennomføre sin Beatles forestilling. Mektig og fantastisk opplevelse. Herlige solister og et korps det står respekt av…. ” ( Brønnøysunds avis )

Etter siste konsert kunne vi endelig feire. Ingen av oss hadde spådd at det ville komme så mange – vi hadde fylt Sømnahallen under begge forstillingen. Nå gikk Champagnekorkene i taket mens allsangen runget i hallen. Et lite forspill før turen gikk til Sømna kro og gjestegård i ”flower, power ” kostymer.

12. Mai var det noen som lurte seg inn på Rådhuset og sa JA, til hverandre, og det uten storfamilien….. Gratulerer Jorunn Elise Johnsen og Bjørn Ellingsen. Presang fra hornmusikken ble

overlevert under forspillet på messefesten – billetter til Oslo gospelkor i Brønnøy spektrum! Hyggelig at romantikken blomstrer i korpset.

17. Mai er helt klart ikke bare barnas dag. Den er også vår. Vi begynte dagen med en spille runde på Berg før vi satte turen til Vik og fikk stemningen på kirkehaugen. Etterpå dro ferden til Sømna kro og gjestegård for deilig frokost. Resten av dagen gikk med til faste spilleoppdrag i tog, bauta og hall.  Avslutningen på dagen var også flott, det er virkelig hyggelig at tradisjonen med grillfest i Kalvhaugen 11 følges. Det er ubeskrivelig godt å samles for å feire nasjonaldagen og oss selv. HIPP, HIPP, HURRA!

Sommermåneden begynte med en rydde og vaskedugnad på musikkhuset 4. Juni. Vi var alle enige om at dette var det stort behov for. Marit Holt Sund gjør en fantastisk jobb med instrument og uniformer. Hun har i løpet av året klart å skaffe mange ” Sømna gensere” som på en fin måte er omgjort til ” nye” uniformskofter. Så Marit Holt Sund – du fortjener en stor takk for fantastisk innsats. Vi kan nevne at vi har mottatt gave etter Sølvi Pedersen, hun har donert sin Sømnagenser, slik at Sømna hornmusikk skal kunne lage en uniforms kofte av den, til minne om en god korps venninne.

Skjærgårdstreffet gikk i år av stabelen 6. Juni. Der var vi og underholdt med noen musikkstykker. Viktig å stille opp for våre venner i Nordstrømmen og Velfjord trekkspillklubb. Også fikk vi en liten ekstra øvelse, og det trenger vi, for nå banker en kjent festival på døren.

Torghattfestival 2015 i Brønnøysund. Helgen 18.- 21. Juni. Der VAR vi. De som ikke hørte oss, måtte være maaaaaaaange mil unna. Corner Motell tok vel imot oss, trangt som bare det, for i Sømna hornmusikk er vi blitt mange! Hurra! En utrolig GØY helg. Fra begynnelse til slutt. Fredagskvelden på Tørrfiskbrygga var stort. Tenk, at lillebror Sømna Hornmusikk kjører DET showet på fredagskvelden, på tørrfiskbrygga, under Torghattfestivalen…… det tok helt av, folk danset på bordene og det var ( Sølvi A. Baustad – nå kan jeg bruke ordet ) MAGISK. Jeg tenker tilbake på min første reise på Torghattfestivalen i 1997, da var jeg full?? av begeistring over de korpsene som spilte til dans. I år var det oss!  Er så utrolig stolt over å være en del av en Sømna Hornmusikk.

Etter en slik opplevelse, for det var det, var det vanskelig å lande. Det hjalp vel hell ikke på at ” alle” ville fortelle oss hvor flinke vi var. Lørdagen kom og nytt av året var ” korps til folket”. Vi måtte på byen for å kjøpe presang, for vi skulle i barnebursdag. Artig å ha vært med på.  Torghattfestivalen får litt plass i denne årsmeldingen, og det fortjener den. Marsj konkurransen var rundt hjørnet. Det er en konkurranse vi ikke har hatt noen store ambisjoner om. Vi følte tross alt at vi vant festen på fredag. Men, jammen, kom vi ikke på delt 2. Plass. Takk til vår eminente dirigenta og solist, Camilla Solli Olsen. Den fortjenesten er din.

Forspill på Corner i beste ” halleluja stil ”. Mange som ønsket å holde tale, tror vi kan si vi tale i tunger? Trine Sivertsen fikk sin store drøm oppfylt, og holdt en rørende tale. Takk, Trine Sivertsen, og beklager at Sømna lensmannskontor fikk nyss i dette. Til banketten det bar, vi gjorde nok lurt å sette oss litt for oss selv, for støynivået var høøøøøøyt. Bedre ble det ikke da vi fikk tildelt  show prisen 2015. Den ble VÅR for  – stor spilleglede på alle opptredener og fremragende showkonsert på Tørrfiskbrygga. FANTASTISK.

Ergo – nå landet vi IKKE. Ikke før i midten av juli? Konsert i Svarthopen og for noen av oss middag på Milano på søndag var punktumet for korpsåret.  En flott måte å starte sommeren på.

Noen av Hornmusikkens medlemmer hadde jubileum før vi tok sommerferie, Trine Sivertsen fylte 50 år 12. juni og Lise Bjøru fylte 40 år 16. Juni. HIPP! HIPP! HURRA!

Nytt korpsår startet 24. August. Godt å være i gang igjen. Tenker litt over noe Bjørn Østbakken sa til meg. Etter at han begynte i Hornmusikken har liksom inndeling av året fått en annen vri. Nå deles det inn etter korpsåret og aktivitetene der. Nå er vi i gang og forbereder den 31. Sømnamesse i rekken.

Også stort av året, er at en av Hornmusikkens egne trombonister er valgt til Ordfører i Sømna, gratulerer Andrine Solli Oppegaard!

Sømnamessa 2015, 16. – 18. Oktober. Årets messestyret har bestått av Edvin Inge Olsen ( Solkonge), Halvar Søraunet ( Utstillersjef) og Jannike Einvold Søraunet ( Messegeneral ). Å arrangere Sømnamesse er mye arbeid. Men med stor og god lagånd går alt så mye enklere. Vi har gjort noen ” oppgraderinger ” i år, som for eksempel har invitasjoner og faktura blitt sendt ut via e-post.

Vi kan også i år være godt fornøyd med innsats og forhåpentligvis overskudd. Vi kan vel konkludere med at kaker og toast er kommet for å bli?

Styret i Sømna Hornmusikk har utarbeidet forslag om messestyrer de neste fem kommende årene. De heldige vil bli informert om dette. Sømnamessa er veldig viktig, vi må huske på at den gir oss god inntekt, slik at vi kan opprettholde den aktiviteten vi har. Derfor anmoder jeg om at de respektive tar denne utfordringen på strak arm, men kyndig veiledning av de litt mer erfarne. Alle vi som sitter her i dag ønsker det beste for Sømna Hornmusikk.

Det er liksom ingen rolige perioder i løpet av korpsåret. Når messa er unnagjort, er det bare å fokusere på neste oppdrag. Nemlig julekonserten. Øvelseshelg hadde vi  28. – 29. November. Denne helgen spilte vi også på julegrantenning både på Berg og i Vik. En god tradisjon.

Julekonserten i år var 20. Desember i en fullsatt Sømna kirke. Også her har vi satt pers. rek. med tett på 350 innbetalte. En snill stund som for mange har blitt en tradisjon og et must å ha med seg. Selv om solist Susanne Larsen ble syk, ble det en suksess. For Hornmusikken har fostret opp gode avkom! Henriette Enge og Ingrid Solli Oppegaard leverte varene. Det er bare å ta av seg hatten! Takk til julekonsert komiteen – Marian Grude, Trine Sivertsen og Camilla Solli Olsen, dere gjorde en skikkelig bra jobb. Kasserer Petter Rønning er spesielt happy. Mye og nye penger i korpskassen.

Ved slutten av 2015 viste medlemslisten i Norsk musikkorps forbund at Sømna Hornmusikk har 39 medlemmer. Dette er storartet. Også dette året har vi vært så heldige å få med oss mange nye medlemmer,  syv stykker. En ekstra applaus til Signe Wågan Rørmark, Viktor Olsen, Anne Margrethe Nystad, Joacim Nilsen, Heidi Lindseth, Janne Finseth og Marit Sand Engh.

Vi har også i løpet av året jobbet med prosjekt ” musikkhus”. Dette er omfattende, men viktig å skynde seg sakte, slik at vi ikke gjør noe ” overilt”. Denne jobben fortsetter i 2016, der tanken er å ha et medlemsmøte, der vi tar oss tid slik at alle kan komme med innspill.

Jeg vil takke dere alle sammen for et unikt musikkår. Vi har på mange måter satt mange nye rekorder i år. Jeg er stolt og takknemlig av å være leder for et innovativt og blomstrende korps. Selv om vi i 2015 fylte 117 år, er vi spreke og i full vigør. La oss fortsette denne trenden, for å spille i Sømna Hornmusikk er motiverende, livgivende og inspirerende.

Kalvhaugen , 11.02.16

Jannike Einvold Søraunet